Zo bereid jij je goed voor op een winter wandeling

Dikke handschoenen aan, een wollige sjaal voor je gezicht en een warme muts op je hoofd. Is er iets gezelliger dan wandelen tijdens de koudste periode van het jaar? De zon mag dan wel op haar zwoelst zijn in de zomer, ze is op haar mooist in de winter. Lees hier onze wandeltips, zodat je goed voorbereid de winterse kou kan trotseren.

Bij de winter denken de meeste Nederlanders al snel aan grijze luchten, kale bomen en een gure wind. Des te meer redenen om er juist wél op uit te trekken! Een winterwandeling is namelijk niet alleen goed voor je conditie, maar je vangt ook nog extra zonlicht in een tijd dat de dagen op hun kortst zijn. Je lichaam heeft dit zonlicht immers nodig om de belangrijke vitamine-D aan te maken. Bovendien heeft Nederland wandelaars ook in de winter veel te bieden.

Door de kale bomen kan je verder kijken dan de rest van het jaar, waardoor je bijvoorbeeld eerder een edelhert spot. En als de sneeuw valt, verandert het landschap in een waar wit wonderland, dat je natuurlijk het beste te voet kan verkennen.

Wandelen in de winterkou vraagt echter wel om extra voorbereiding. Wij geven hier 6 tips, zodat jij goed uitgerust op pad gaat.

1. Kleed je volgens het drie lagen systeem

Misschien een open deur, maar bij een winterwandeling moet jij je natuurlijk extra warm aankleden. Doordat er vaak een stevige wind staat, ligt de gevoelstemperatuur meestal namelijk nog lager dan het kwik aangeeft. Hierbij kan je beter meerdere laagjes over elkaar doen dan één dikke laag. Veel mensen gaan hierbij te werk volgens het bekende drie lagen systeem. Begin met een basislaag van thermo-ondergoed om het zweet af te voeren. Hierover kan je vervolgens een fleece of trui voor de isolatielaag aantrekken. Ten slotte zorgt de buitenlaag ervoor dat je regen en wind van het lijf houdt. Hiervoor kan je dan ook het beste een water- en windbestendige jas kiezen.

2. Draag een muts tijdens het wandelen

Draag je al lagen kleding over elkaar, maar heb je het alsnog koud tijdens het wandelen? Doe dan een muts op! Uit onderzoek blijkt namelijk dat je ongeveer 40% van je lichaamswarmte verliest via je hoofd. Een hoofddeksel komt dus goed van pas. Afhankelijk van hoe koud het is, kan je hiervoor gebruik maken van een pet, een capuchon of een dikke muts.

3. Luister goed naar je lichaam

Vooral tijdens de wintermaanden is het belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert. Een koude huid, rillingen en klappertanden kunnen wijzen op onderkoeling. Let ook op spierkrampen en/of een onregelmatige hartslag. Merk je dat je deze verschijnselen begint te vertonen? Zoek dan zo snel mogelijk de warmte op. Trek iets warms aan en ga zo snel mogelijk ergens naar binnen met verwarming. Neem daarnaast onderweg een thermosfles met warme koffie of thee mee, zodat je ook in de natuur weer kan opwarmen.

4. Eet voldoende voordat je gaat wandelen

In een koude omgeving verbruikt je lichaam meer energie. Zorg daarom dat je lichaam genoeg energie op voorraad heeft. Kies voor een koolhydraatrijke maaltijd voor het wandelen en neem genoeg gezonde tussendoortjes mee. Tip: vul je thermosfles met warme soep. Zo blijf je warm én krijg je extra voeding binnen.

5. Plak een voetwarmer tegen koude tenen

Sommige mensen hebben er altijd last van: die ellendige wintertenen. De makkelijkste oplossing is om extra dikke sokken aan te doen. Hierbij kan je beter voor wol kiezen dan katoen, dit materiaal isoleert namelijk beter. Pas alleen op dat je niet een te strak paar aantrekt. Dit knelt namelijk de bloedtoevoer naar je voeten af, wat juist averechts werkt.

Helpt dit nog steeds niet, dan kunnen voetwarmers een oplossing vormen. Deze plak je op je sok, waarna ze zes uur lang warmte afgeven.

6. Zorg voor schoenen met een grof profiel

Het kan in de winterse maanden nog weleens glad zijn, zeker als het gesneeuwd heeft. Zorg daarom voor schoenen met een grof profiel, zodat je veilig kan wandelen bij gladde stukken. Als je deze wandelschoenen niet in huis hebt, kunnen gripijzers en sneeuwstappers ook uitkomst bieden. Deze bind je onder je schoenen, waardoor je zonder uit te glijden over sneeuw en gladheden kan wandelen.