Wandelen in Nederland

Laten we beginnen om aan te geven waarom wandelen zo gezond is? Nou, je houdt je gewicht op peil of je valt af en het verbetert je bloedsuikerspiegel. Het maakt je spieren en gewrichten soepeler en de kans op blessures is gering. Het geeft mentaal rust en je geheugen verbetert. Daarnaast is wandelen goed voor de stofwisseling.

Wandelen is wellicht één van de meest onderschatte bewegingsvormen die er is. Waarschijnlijk komt dit omdat je er meestal niet van gaat zweten, althans op het vlakke. Het lijkt dan misschien zo dat je weinig inspanning levert. Maar je verbrandt bij een gemiddeld wandeltempo van 5 kilometer per uur in het Neder­landse landschap toch gauw zo’n 300 Kcal per uur.
Uiteraard zal dit per persoon verschillen.

Op het moment van schrijven is het wandelen in het buitenland, ja zelfs net over de grens, niet mogelijk of wordt ontraden.

In je directe omgeving zijn op een gegeven moment de meeste omloopjes wel bekend maar gelukkig hoef je soms helemaal niet ver weg te gaan om zelfs heel dicht in de buurt verrassende natuur of cultuur te ontdekken.

Dat gezegd hebbende, Nederland is natuurlijk bij uitstek een land om te wandelen. Elk seizoen is anders en de natuur verandert mee. Nederland heeft ondanks de bevolkingsdichtheid een grote verscheidenheid aan landschappen om in te wandelen. Van de kust en de Waddeneilanden tot het terrassenlandschap in Zuid-Limburg, de kleurrijke bossen en heide op de Veluwe en het coulisselandschap in de Achterhoek. Daarnaast heeft ons land heeft een keur aan schitterende en vooral gevarieerde, beschermde natuurgebieden. Ons land telt 21 nationale parken!

Er valt zoveel te wandelen en het mooiste is dat je dit prima in je ééntje kunt doen of in een klein groepje met zijn tweeën (op dit moment).

Mocht je inspiratie zoeken?! Er zijn een groot aantal leuke wandelgidsjes met dagtochten te koop die je die inspiratie kunnen geven van wat er zoal te wandelen is in je eigen omgeving of wellicht iets verderop. Het leuke van wandelgidsen is dat ze vaak achtergrondinformatie bevatten met betrekking tot je wandeling. Naast het gezonde aspect is wandelen zo ook leerzaam.

Één van de gespecialiseerde uitgevers van dergelijke gidsjes is Gegarandeerd Onregelmatig. Van vrijwel elke provincie/streek hebben zij wel een goed uitgewerkte wandelgids in het assortiment.

Van Zuid-Limburg tot aan de Waddeneilanden zijn er gidsjes te vinden met fraaie wande­lingen die voorzien zijn van goede beschrijvingen, achtergrondinformatie en uitstekende topo­grafische kaartjes met de route duidelijk ingetekend. Ook geven zij adressen waar je even kunt eten en drinken. Helaas is het zo dat vanwege de Corona-crisis op het moment van schrijven horeca gelegenheden zijn gesloten. Neem daarom zelf voldoende eten en drinken mee.

Dan nog even aandacht voor twee wandel/natuurgidsen van Crossbill. Deze Nederlandse uitgever geeft normaliter zijn gidsen uit in de Engelse taal maar twee zeer fraaie gidsen zijn in het Nederlands uitgevoerd en wel “Veluwe” en “Wadden”. Dit zijn fraaie natuurgidsen boordevol informatie om deze regio’s te verkennen.

Naast de uitgebreide informatie vind je respectievelijk 22 en 28 wandelingen om deze gebieden te voet te leren kennen. Dit zijn weliswaar geen compacte gidsjes maar de extra grammen die je moet dragen zijn absoluut de moeite waard.

Naast dagtochten kun je ook kiezen voor het wandelen van een (deel van een) lange afstandspad (LAW) of een zogenaamd streekpad. Dit zijn normaal gesproken meerdaagse wandeltochten die je uiteraard in etappes kunt doen waarbij je dan terug kunt naar het beginpunt met bijvoorbeeld het openbaar vervoer.

Een andere manier om terug te komen bij het startpunt is om je fiets bij het eindpunt van die dag achter te laten om nadat je klaar bent met de wandeling terug te fietsen. Een derde mogelijkheid is om met gelijkgestemden af te spreken en dat de één begint bij het beginpunt en de ander bij het eindpunt. Je kruist elkaar onderweg en overhandigt elkaar de autosleutels en spreekt af waar je elkaar weer treft.

Tip: handiger is het wellicht om eerst naar het einde van de wandeling te gaan met het openbaar vervoer of met de fiets. Je mist dan in ieder geval aan het eind van de tocht niet de bus of trein en je hoeft je na de wandeling niet nog een keer in te spannen om terug te fietsen.

Bekende routes zoals als Pieterpad behoeven geen introductie maar er zijn zo’n 36 van deze routes in Nederland. Deze routes doorkruisen vrijwel geheel Nederland zodat er altijd wel een route bij jou in de buurt is.

Deze handzame gidsen bevatten naast uiteraard de wandelroute zelf ook informatie over slapen onderweg en het openbaar vervoer langs de route. Kijk rustig eens op de website www.moretravelbooks.net of kom eens aan in onze winkel bij Holiday Sport te Lochem.