Outdoorspecialist aan de wandel

Wandel plezier!

Of je nu een ervaren wandelaar bent of een beginneling, wandelen is gezond voor iedereen. Juist in deze tijd is het belangrijk aan je gezondheid te werken. Beweging draagt bij aan een goede weerstand. En een goede weerstand zorgt er vervolgens weer voor dat je minder snel ziek wordt door bacteriën of virussen. Mocht je toch ziek worden, dan ben je sneller hersteld. Wandelen wordt misschien niet door iedereen gezien als sport, toch is het een goede manier om te bewegen en fitter te worden. Daarnaast zorgt wandelen voor ontspanning, wat bijdraagt aan de mentale gezondheid. Wandelen is goed voor lichaam én geest.


Dagelijks een half uur is al voldoende

Het is makkelijker dan je denkt, artsen adviseren minimaal een half uurtje bewegen per dag. Een half uur is zo voorbij als je om je heen kijkt en bewust wordt van wat er allemaal te zien is. Even het hoofd leeg maken en genieten van de rust. Die rust vind je letterlijk bijvoorbeeld in de natuur, maar ook als je een rondje door de stad loopt en je bewust wordt van je omgeving, kun je de rust ervaren. Rust in de vorm van even alle stress en chaos van de dag vergeten, even niets aan je hoofd. Wandelen is dan weliswaar inspanning, maar werkt als ontspanning. Als je focust op je zintuigen, wat je ziet, ruikt, voelt en hoort, merk je vanzelf dat je relaxter wordt. En het mooie is: ook tijdens de lockdown kun je er nog prima op uit voor een fijne wandeling.


De juiste schoen

Een goed paar schoenen is onmisbaar bij het wandelen, voor comfort en de juiste ondersteuning. In de zoektocht naar de perfecte schoen zijn verschillende factoren belangrijk. Voor de hand liggen natuurlijk de pasvorm en maat. De schoen moet lekker zitten en goed passen. Daarnaast zijn er nog zaken zoals je loopstijl, je postuur en de stand van je voeten, die meespelen bij het kopen van de juiste schoen. Ten slotte is het goed dat je bedenkt wat je plannen zijn en dan met name op wat voor ondergrond je gaat wandelen. Een verharde ondergrond zoals de stoep vraagt om een ander type schoen dan een steil opklimmend bospaadje. Laat je hierin goed adviseren.


Check vooraf je route

Om zeker te weten dat een route jouw niveau niet overstijgt, is het belangrijk dat je vooraf een goed beeld hebt van het traject dat je gaat lopen. Bekijk daarom thuis alvast welke routes je wil gaan lopen. Dit kan je online doen, maar er zijn ook uitstekende wandelboekjes en – kaarten te koop. Hierop zie je niet alleen de afstanden van de wandelingen, maar ook door wat voor terrein ze lopen. Ga je een tocht door de heuvels of bergen maken? Let dan ook goed op de hoogtemeters van je route! Hoe meer je immers stijgt en daalt, hoe zwaarder de route is. Om te voorkomen dat je op een route belandt waar je eigenlijk nog niet aan toe bent, is het daarom verstandig vooraf een goed beeld te hebben van de wandelingen die je wil gaan maken.


Begin rustig

Net zoals de meeste outdooractiviteiten, duurt het bij wandelen even voor je voldoende techniek en ervaring hebt opgebouwd om zwaardere routes te lopen. Bijt daarom het spits af met een eenvoudige wandeling, of kort de eerste etappe van je wandeltocht iets in. Begin hierbij het liefst met een route die eigenlijk iets onder je niveau ligt. Vervolgens kan je de afstand en moeilijkheidsgraad geleidelijk opbouwen. Een goede richtlijn hierbij is om elke tocht een uurtje langer te lopen en te kijken hoe dit gaat. Dit vereist soms wat geduld, maar je wilt ook niet halverwege een route van uitputting door je benen zakken.


Ga goed bepakt op pad

Net zoals wandelschoenen, is ook een goed bepakte rugzak onmisbaar voor een wandelaar. Tijdens het grootste deel van een lange wandelroute ben je immers op jezelf aangewezen, waardoor je overal op voorbereid moet zijn. In de eerste plaats komen lang niet alle routes langs winkels of horeca, zeker niet in de huidige corona-tijd. Zorg er daarom voor dat je zelf genoeg eten en drinken meeneemt. Daarnaast kan het weer snel omslaan, ook in de lente. Zorg er daarom voor dat je op elk type weer voorbereid bent. Goede regenkleding en meerdere laagjes behoren dan ook tot de standaarduitrusting van wandelaars. Verder weet je nooit wat er onderweg kan gebeuren, dus neem ook een EHBO-kit mee. Ten slotte komen een wandelkaart, kompas en eventueel een GPS ook altijd van pas, zeker als je over een minder goed gemarkeerd pad gaat wandelen.


Geniet!

Het belangrijkste is dat je geniet van je wandeltochtjes. Vind een manier en een omgeving die je leuk vindt. Zoek een wandelmaatje als je graag kletst onderweg en kies routes die jij mooi, fijn of uitdagend vindt. Zo lang je er maar plezier aan beleeft. Als het leuk is, is het geen opgave om gezond bezig te zijn.