Wandel je fit en gezond

De bladeren van de bomen kleuren frisgroen. Een zachte bries waait langs je lichaam en op de achtergrond fluiten de vogels. Als je om je heen kijkt, wordt je omringt door natuur. Je lichaam en geest komen tot rust. Dát is wat wandelen met je doet.

De voordelen van wandelen zijn bijna eindeloos. Je zou kunnen stellen dat wandelen, onverdiend, de underdog van de sporten is. Onterecht, want diverse studies tonen aan dat wandelen één van de betere sporten is om te beoefenen. Zo verscheen er een artikel van de Universiteit van New Mexico waarin wordt geconcludeerd dat wandelen beter is voor je brein dan bijvoorbeeld fietsen. Dit heeft vooral te maken met de impact die je lichaam krijgt als je voeten de grond raken. Door deze impact krijgt je slagader een boost, wat het transport van bloed naar je hersenen versnelt en de doorbloeding stimuleert.

Ook onderzoekers van het Britse Norwich Medical School stelde de vraag: “Wat maakt wandelen gezond?” Om hier achter te komen analyseerden zij 42 studies afkomstig uit veertien landen. Tijdens deze studies wandelden de deelnemers elke dag minstens één uur gedurende een lange periode. Dit deden zij in de buitenlucht, in groepsverband én onder begeleiding. Deelnemers werden niet ingedeeld in groepen op basis van leeftijd of geslacht. De resultaten van het onderzoek lieten zien dat wandelen vrijwel geen tot nauwelijks verwondingen of blessures veroorzaakt. Daarnaast verlaagt het lichaamsvet en cholesterol, functioneren je longen beter én wordt je er fit van.

Dat wandelen dus gezond is, is geen twijfel over mogelijk. Naast een tal van fysieke voordelen bevordert het ook je geluk en creativiteit. Dit blijkt uit een artikel van The Guardian. Daar vertelde neurowetenschapper Shane O’Mara over het effect van wandelen op ons geluk en ons creatieve vermogen.

O’Mara stelt dat stil werken achter een bureau het brein niet voldoende stimuleert. Wanneer we buiten wandelen en letten op de omgeving, praten met elkaar en bezig zijn met bijvoorbeeld het zoeken van de juiste weg, wordt het brein wel gestimuleerd. De wetenschapper vertelt over een onderzoek waarin de ontwikkeling en activiteit van karaktereigenschappen van een groep personen twintig jaar lang gevolgd werd. Deze resultaten lieten zien dat mensen die regelmatig bewegen vaker extravert zijn, maar ook zijn ze prettiger in de omgang en openhartiger. Daarnaast zijn er genoeg onderzoeken die aantonen dat wandelaars een lagere kans hebben op depressies, voegt O’Mara toe.

Volgens O’Mara bevordert wandelen ook de creativiteit. Bewegen voordat je start met een creatieve taak is erg krachtig en heeft een goede invloed op je creativiteit. Wandelen is een goed voorbeeld van beweging. Tijdens het wandelen loop je op een ritmisch tempo en vinden er, in je brein, allerlei soortgelijke ritmische patronen plaats omdat je aan het bewegen bent. Één van deze ‘ritmes’ zijn theta hersengolven, die geassocieerd worden met dromen én creativiteit. Theta is een frequentie die overal in je brein kan worden gedetecteerd als je beweegt. Doordat beweging en dit soort hersengolven op elkaar lijken, heeft wandelen positieve effecten op het geheugen en op je creativiteit.

Aan de slag

Nu dat je kennis hebt opgedaan rondom alle voordelen van het wandelen, is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Aanbevolen wordt om elke dag minstens een half uurtje te bewegen. Als je opziet tegen bewegen, moet je het jezelf vooral niet te lastig maken. Begin rustig en bouw het op. Als je eenmaal besluit om van wandelen een sport te maken, is het belangrijk dat je over de juiste uitrusting beschikt. Zo is een goed aansluitende wandelschoen een must. Maar waar moet je op letten als je een paar wandelschoenen wil gaan kopen? Wat heb je verder nog aan materiaal nodig? Zijn er tips voor het onderhoud van je schoenen?

Goed passende wandelschoenen

Goede wandelschoenen sluiten goed aan bij de activiteit en intensiteit waarmee je gaat wandelen. Het allerbelangrijkste is dat ze passen bij je specifieke voetvorm. Ga altijd naar een gespecialiseerde winkel als je een paar wandelschoenen koopt waar je voeten worden opgemeten. Bij de Outdoorspecialist kun je terecht voor deze service. In de winkel worden je voeten opgemeten in lengte en breedte en wordt er een 2D digitale scan van je voetafdruk gemaakt, zodat je goed kan zien hoe de drukverdeling is en of dit aangepast moet worden. Ruimte is comfort.

Een stevige zool met goede torsiestijfheid en hakstabiliteit zorgen ervoor dat u (lange) afstanden comfortabel kunt afleggen.

De perfecte wandeluitrusting

Naast stevige schoenen zijn ook sokken een belangrijk onderdeel van je wandeluitrusting. Goede wandelsokken zorgen ervoor dat het vocht wordt afgevoerd en dat blaren worden voorkomen.

Daarnaast geven wandelsokken comfort tijdens het wandelen. Als je besluit om je avondwandeling flink uit te breiden tot een workout, dan is naadloos en vochtregulerend ondergoed een must. Dit zorgt ervoor dat de huid droog blijft en verminderd schuurplekken. Uiteraard geldt dit ook voor de verdere laagjes kleding. Houdt ook rekening met de temperatuur, wind en regen. Een goede rugzak of heuptas is ideaal om eten en drinken in mee te nemen.

Blaren?

Je hebt je eerste paar wandelingen erop zitten en alles gaat goed, maar dan voel je tijdens het aantrekken van je schoenen dat ze niet zo comfortabel zitten als voorheen: je hebt blaren gelopen.

Niet fijn natuurlijk, maar wat kun je er tegen doen? Een belangrijke tip is om regelmatig te lopen. Dit is de enige manier voor je voeten om te kunnen wennen. Ook het preventief inwrijven van je voeten met anti-frictie crème is een optie. Of het behandelen van kampfer spritus, zodat je huid beter bestand is tegen schuren.

Gemotiveerd om zelf aan de wandel te gaan?

Hieronder een aantal tips.

Tip 1: wees actief

Een actieve wandeling werkt het beste. Let goed op je houding en zorg ervoor dat je een half uurtje onderweg bent in stevig tempo. Je hoeft geen marathon af te leggen. Wandel voor je welzijn en plezier.

Tip 2: hier en nu

Focussen op het hier en nu is belangrijk. Het neemt de zorgen voor morgen even weg. Leg de focus op je lichaam tijdens je wandeling. Let op je houding: loop relaxt, ontspan je gezicht. Voel de wind, de zon of zelfs de regen op je gezicht. Luister naar de geluiden die onder je wandelschoenen vandaag komen en voel hoe je kleren langs je lichaam strijken.

Tip 3: kijk om je heen

Lopen is een perfecte manier om te relaxen. Als je aan je wandeling begint met stress, zit je waarschijnlijk veel in je hoofd en heb je geen oog voor je omgeving. Probeer tijdens je wandeling om je heen te kijken en neem de omgeving in je op. Zo wordt je hoofd vanzelf rustiger en zul je zien dat de natuur veel moois te bieden heeft.

Tip 4: ademhaling

Ademhaling is belangrijk. Een bewuste en diepe ademhaling vermindert stress en geeft je een ontspannen gevoel. Probeer om diep en rustig in te ademen via je neus en uit te ademen via je mond.

Tip 5: relax!

De ultieme tip: ontspan! Wandelen is geen wedstrijd. Je doet het voor je eigen lichaam en welzijn. Maak het leuk! Varieer in de routes die je wandelt, doe eens mee aan een wandeltocht óf ga er samen op uit met een wandelmaatje. Stel voor jezelf motiverende doelen om je tempo en motivatie vast te houden.