Sun protected

Zo bescherm jij jezelf het beste tegen de zon. Van zonnebrand tot kleding.

Zonnestralen op je gezicht: een bron van warmte en een lekker zomers gevoel, maar onze grote gele vriend zorgt helaas ook voor huidbeschadiging en onaangenaam warme temperaturen in het zomerseizoen. Maar, wat kun je het beste doen tegen de hitte en hoe bescherm je jezelf tegen de zon?

Zwoele zomerdagen

Naarmate de zomer dichterbij kruipt, worden de temperaturen hoger. Resultaat: warme dagen en ‘plaknachten’. Het is altijd raadzaam om op het heetst van de dag uit de zon te blijven, voldoende zonnebrand te smeren én voldoende te hydrateren. Verkoeling kun je zoeken aan de stranden óf in een zwembad. Wat kun je nog meer doen?

De gouden tip: houd je gemak. Probeer intensieve activiteiten te vermijden. Wil je toch graag bewegen of sporten? Vermijd dan het heetst van de dag en sport op een laag intensieve manier, in de vroege ochtend of laat in de avond als de temperatuur gedaald is. Als je een abonnement hebt bij de sportschool, kun je ook daarnaartoe gaan. Vaak zijn sportscholen voorzien van airco. Zo kun je toch sporten en raak je niet oververhit. Je kunt ook wandelen in het bos: vaak zijn dit koele plekken omdat de bomen voor veel beschutting zorgen.

Om jezelf koel te houden, is een airco natuurlijk dé uitkomst tijdens hete dagen. Ga je op vakantie en is daar geen airco aanwezig? Zoek dan plekken op die dit wel hebben. Bijvoorbeeld een bioscoop of een winkel­centrum. Ook het opzetten van een zwembad in je achtertuin of de zee opzoeken is een aangename verkoeling. Zorg alleen wel dat je, als je naar zee gaat, een parasol of andere beschutting meeneemt om jezelf te beschermen.

Plaknachten

Slapen met tropische temperaturen is geen pretje. Vanwege de hitte kom je moeilijk in slaap en dit kan ervoor zorgen dat je prikkelbaar wordt. Om het voor jezelf toch wat dragelijker te maken, kun je een aantal dingen doen:

1. Ventilator

Heb je geen airco in huis? Geen nood! Ook een ventilator is een grote hulp als het gaat om koelen. Zet een bak met koelelementen voor je ventilator voor een koele bries door je kamer. Ook kun je hem in je deuropening zetten of voor je raam zodat hij de warme lucht naar buiten kan blazen en het in je kamer koeler wordt.

2. Ramen open

Een aloude tip: gooi je ramen open als het koel is. Vroeg in de ochtend én ’s nachts zijn hiervoor de beste tijden. Heb je rolluiken in huis? Houd deze dan, net zoals je gordijnen, overdag gesloten.

3. Warm douchen

Het klinkt misschien gek om met hoge temperaturen een warme douche te nemen, maar het is juist goed voor je lichaam. Door het warme water gaan je bloed­vaten open staan en wordt de interne warmte afgevoerd. Spring dus nog even onder de douche voordat je in bed gaat liggen.

Bescherming onderweg

Ben je op een camping of buiten onderweg, dan heb je praktische tips nodig om het hoofd koel te houden. Zo kun je op een camping naar het zwembad, een zwembadje meenemen, zorgen voor een goede luifel om schaduw te creëren en een ventilator/ airco meenemen om de temperatuur binnen de tent dragelijk te houden. Ben je buiten onderweg met warme temperaturen? Zorg er zelf voor dat je een reisformaatflesje zonnebrand bij je hebt zodat je jezelf regelmatig kunt insmeren.

Smeren, smeren en nog eens smeren

Zoals iedereen weet, is het smeren van zonnebrand een must. Niet alleen zorgt een goede factor ervoor dat je er niet bijloopt als een kreeft, het voorkomt ook huidschade zoals huidkanker, couperose, rimpels en pigmentvlekken. Het insmeren van jezelf is dus ontzettend belangrijk. Vooral lichaamsdelen die vaak worden blootgesteld aan de zon hebben een verhoogde kans op kanker, maar ook je oren, je lippen en je haarlijn verdienen extra aandacht. Maar er zijn ontzettend veel verschillende soorten zonnebrand. Je hebt verschillende factoren, bescherming tegen UVA en UVB en wil je een lotion of een olie?

Als eerste is het belangrijk om te weten dat er geen enkele zonnebrand bestaat die de hele dag beschermt. Sterker nog: zonnebrand moet je elk anderhalf tot twee uur opnieuw aanbrengen om beschermd te blijven en als je zwemt, zweet of sport houd dan 40 minuten aan. Het type zonnebrand wat je gebruikt, is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Wel is het zo dat gezichts­zonnebrand een andere samenstelling heeft dan
lichaamszonnebrand omdat je je gezichtshuid dunner is dan de rest van je lichaam. Aangeraden wordt om minstens 33 milliliter (7 theelepels) zonnebrand per keer te gebruiken voor het hele lichaam en één theelepel voor het gezicht.

Beschermende kleding

Een van de makkelijkste manieren om jezelf te be­schermen tegen de zon, naast zonnebrand en scha­duw, is je kleding. Een shirt houdt al snel meer zon tegen als een ontbloot bovenlijf. Vooral als je actief bent in de buiten­lucht, bijvoor­beeld wandelen, is goede kleding een must. Het is wél van belang dat je ook onder je kleding jezelf in smeert met zonne­brand: een shirt houdt wel een groot deel van de straling tegen, maar lang niet alles.

Er bestaat speciale beschermende kledij die UV stralen zoveel mogelijk tegenhouden. Deze kun je herkennen aan het UPF label. UPF staat voor Ultra violet Protection Factor. Het label geeft aan hoeveel UV straling er wordt doorgelaten. Het voordeel van UV werende kleding is dat je minder vaak met zonnebrand hoeft te smeren, het is vaak sneldrogend en beschermt met een hoge factor zelfs als het nat wordt. Deze kleding is op een speciale manier gemaakt en is helemaal niet ‘warm’.

Ook vochtregulerende kleding is handig om te hebben tijdens warm weer. Denk aan sokken, ondergoed en de rest van je uitrusting. Dit zorgt ervoor dat vocht wordt afgevoerd en dat je comfortabel en koel op pad kunt. Wel zo handig als je tóch besluit om een lange wandeling te maken!

Goed om te weten: er bestaat upf verbeterend en beschermend wasmiddel, wat ervoor zorgt dat de UPF waarde van je kleding beschermt blijft of mogelijk zelfs nog verbeterd. Beschermende kleding is er in verschillende uitvoeringen. Het is raadzaam om het kledingstuk aan te passen op je activiteit en zorg ervoor dat alles goed past. 

Vergeet je ogen niet

Als je van top tot teen bent ingesmeerd, je beschermende kleding hebt aangetrokken en klaar bent om te gaan, mist er nog één belangrijk onderdeel van je zonne­bescherming: een zonnebril. Tegenwoordig beschikbaar in een tal van kleuren en vormen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Maar waarom is die zonnebril nu zo belangrijk?

Met alle kennis die je hebt opgedaan tijdens het lezen van dit artikel kun je concluderen dat uv straling op je huid zorgt voor nare kwaaltjes, op korte termijn maar ook op de lange termijn. Die ‘slechte’ stralingen komen ook in je ogen. Als je ogen langdurig worden blootgesteld aan overmatige uv straling verhoogt dit het risico op staar, maar ook op maculadegeneratie. Dat laatste is leeftijdsgebonden en zorgt ervoor dat het zicht steeds verder achteruitgaat. Het is de grootste netvlies­aandoening in Nederland en ontstaat gedurende een langere periode. Dit wil je natuurlijk niet en daarom is een goede zonnebril essentieel.

Een zonnebril hoeft geen honderden euro’s te kosten, maar het oogfonds adviseert wél om op een aantal punten te letten bij het kopen van een zonnebril:

Een zonnebril beschermt 100% tegen UV en op een zonnebril zie je vaak een sticker óf wordt er een UV400 notatie vermeld. UV400 wil zeggen dat de zonnebril alle lichtstralen tot een golflengte van 400 nanometer tegenhoudt. Een ander label waar je op kunt letten is de CE-certificering. Deze certificering wil zeggen dat de producten voldoen aan de Europese normen. Hierin zijn vier categorieën, aangegeven in de cijfers 1 tot en met 4. Het getal staat voor de kleurintensiteit van de glazen: de bescherming tegen de zon. De bescherming is afhankelijk van het weer en sterke van de zon, maar een goede zonnebril heeft minimaal een categorie 3 notatie. Deze houdt minstens 75% van de uv straling tegen.

Ook het model is van belang. Als je een smalle zonnebril hebt, is de kans groot dat de zon achter je zonnebril tóch binnenkomt via de boven-, onder- of zijkant. Zorg er daarom voor dat je zonnebril groot genoeg is om dit te voorkomen. De kleur van je glazen spelen ook een rol voor het zicht. Alle kleuren bieden, mits ze voldoen aan de voorwaarden, volledige bescherming. Groen, grijs en bruin zijn functionele glazen. Groene glazen zorgen voor meer helderheid en zijn vooral prettig als je buiten bent. Ze voorkomen vermoeide ogen. Grijze glazen verminderen lichtschitteringen en zijn geschikt voor autorijden overdag of activiteiten zoals fietsen. Bruine glazen zorgen voor een hoger contrast, wat ook van pas komt tijdens autorijden. Deze zorgen voor optimaal zicht.

Met deze tips kun jij goed voorbereid de zomer tegemoet!