No matter what we do, our job is to tell our story

Door Outdoorspecialist - 01 december 2022 - Columns
Over video

In mijn werk als Creatief Directeur voor een Social Media agency, pas ik heel veel videocontent toe. Bijna dagelijks zijn onze cameramannen en -vrouwen op locatie aan het filmen om daar de mooiste verhalen te vangen. Verhalen die interessant nieuws of boeiende informatie voor klanten bevatten, of inspiratie over onderwerpen waar klanten in geinteresseerd
zijn. We verwerken deze video’s tot korte teasers voor socialmediakanalen, de wat langere video’s plaatsen we op websites om bijvoorbeeld kennis te delen. Maar ook gebruiken we video’s in nieuwsbrieven en instore TV. We benutten maximaal de kracht van bewegend beeld.

Wist je dat inmiddels meer dan 85% van al het internetverkeer uit video’s bestaat? Na Google is YouTube de belangrijkste zoekmachine. Video is dan ook onmisbaar voor merken. Marketing gaat al lang niet meer alleen over de producten die merken verkopen, maar over verhalen die ze vertellen. En daar leent video zich zo goed voor. 

Betekenisvol

Vul Wanneer we videocontent gaan ontwikkelen, starten we bij de basis. We onderzoeken wat onze klanten willen weten. Waarvoor komen ze naar onze winkels? Wat vragen ze ons personeel? Welke problemen lossen wij voor hen op? En welke kennis is voor hen waardevol? Met deze vragen gingen wij aan de slag en kwamen er achter hoe wij betekenisvol kunnen zijn.
Uit ons onderzoek bleek heel duidelijk dat onze klanten graag goed geïnformeerd willen worden en deze twee vragen kwamen het meeste voor: Hoe kies ik de juiste outdoorkleding? en hoe kies ik de juiste wandelschoenen? Interessante onderwerpen die wij hebben uitgewerkt tot concrete video’s. Voorafgaand aan het filmen bepaalden we de inhoud, werkten we de shots uit en ontwikkelden we de scripts. Eén ding was zeker: we wilden niet werken met acteurs maar met eigen personeel. Liever iets minder ‘gelikt’ maar wel authentiek. Want wat ons betreft is dat het mooiste wat je kunt zijn! Omdat de video’s vrij veel informatie bevatten, hebben we tijdens het filmen gewerkt met een ‘autocue’. Zo konden de hoofdrolspelers (onze Outdoorspecialisten) Arjen, Bas en Theo in de camera kijken en hier tegelijkertijd de tekst lezen, die ze vervolgens konden uitspreken. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar is het zeker niet. Veel respect dan ook voor Arjen, Bas en Theo! 

  
Inspiratie

Daarnaast ontdekten we dat onze klanten graag geïnspireerd willen worden. Niet alleen in onze winkels vol experiences, de nieuwste producten en boeiende mensen, maar ook online. Samen met onze trouwe partner TCK, het bedrijf achter onder andere LOWA en Deuter, ontwikkelden we een serie boeiende video’s over survivaltechnieken. Hoe zuiver je water, hoe maak je vuur en de regel van 3. Maar ook praktische tips hoe je bijvoorbeeld een rugzak het meest efficiënt inpakt. Met veel dank aan Erwin van TCK!

 
Het resultaat

Klik op onderstaande button om de video’s te bewonderen, meer te leren en je te laten inspireren! Hopelijk kun je met deze kennis nog betere keuzes maken! Mocht je leuke suggesties hebben voor onze volgende videoserie, stuur ons dan even een berichtje op Facebook, Instagram of via het contactformulier op onze website.

Bekijk de video's
 Yaelle Alkobi is de Social Media Editor van Buitengewoon Goed Magazine. Zij vangt de mooiste online verhalen en meest inspirerende posts, om die ieder kwartaal te tonen in ons magazine. www.prachtpr.nl