Kramp in de voeten

Door Outdoorspecialist - 16 oktober 2023 - Columns , Voetklachten

De laatste tijd komen we het vaker tegen in onze winkels; kramp in de voeten. Het is me nog niet eerder opgevallen, maar waarschijnlijk is het een terugkerende klacht van wandelaars in de maanden maart, april, mei en juni. Op zich logisch te verklaren, men is flink aan het trainen voor de vierdaagse of voor een wandelvakantie die er aan zit te komen. Er wordt dus meer gelopen waardoor het logisch is dat er een overbelasting of kramp ontstaat. Verklaarbaar of niet, het kan knap vervelend zijn. Hoe het ontstaat en wat we eraan kunnen doen wil ik je graag uitleggen.

 
Kramp, wat is het eigenlijk?

Kramp vindt altijd plaats in spieren. De vezels in spieren schuiven in en uit elkaar bij aanspannen en ontspannen door beweging. Bij kramp ontspannen de vezels niet meer en blijven aangespannen.

Bij kramp zijn de spiervezels helemaal aangespannen en het is noodzakelijk om de ontspanning weer terug te krijgen. Dit kun je doen door despier langzaam te rekken.  
 
Voetkramp
Hoe ontstaat kramp in de voeten?

Kramp ontstaat meestal door overbelasting van spieren. Door een toename in trainingsarbeid op het gebied van frequentie en/of intensiteit kan overbelasting van spieren ontstaan. Maar niet alleen een toename in trainingsarbeid is een oorzaak. Als we iets verder kijken, dan zien we dat heel vaak een voetstandafwijking de oorzaak is van de overbelasting en dus de kramp in de voeten. Door bijvoorbeeld het doorzakken van voeten kan de bloedtoevoer naar de voetspieren verstoord raken waardoor er een zuurstoftekort in de spieren ontstaat.

HELP! Kramp in mijn voeten, wat moet ik doen?
Wanneer er een spier in de voeten verkrampt/verstijft is dit behoorlijk pijnlijk. Bij kramp zijn de spiervezels helemaal aangespannen en het is noodzakelijk om de ontspanning weer terug te krijgen. Dit kun je doen door de spier langzaam te rekken. Kramp in de tenen? Pak een handdoek of iets anders en leg deze om de tenen/ voorvoet trek de uiteinden van de handdoek langzaam naar je toe en breng de spier op langzaam op spanning. Zit de kramp elders in de voet? Zet de voet met kramp plat op de grond en breng je lichaamsgewicht langzaam op de voet, let op! Doe dit niet te snel, rek je de spier met kramp te snel op kan er een spierscheuring ontstaan


Voorkomen is beter dan genezen

Zoals eerder al omschreven zijn er eigenlijk 2 oorzaken van kramp in de voeten, namelijk;

• Kramp veroorzaakt door sterke toename in trainingsarbeid
• Kramp veroorzaakt door een voetstandafwijking en het dragen van verkeerde schoenen.

De eerste oorzaak is eigenlijk gemakkelijk te voorkomen. Kijk nog eens goed naar het schema, misschien is het net iets te hoog gegrepen. Echter, de intensiteit hoeft niet altijd het probleem te zijn, zorg er in ieder geval voor dat je tijdens het trainen goed blijft drinken. Daarnaast kun je kijken of je wat extra magnesium, kalium en andere mineralen tot je kunt nemen om de balans van voedingstoffen in je spieren te herstellen.

Voor de tweede oorzaak kun je heel goed terecht bij een van onze outdoorspecialisten. Voor lange wandelingen en het voorkomen van voetklachten is het van essentieel belang dat je jouw voeten eens goed laat analyseren door een pasvormspecialist. Een juiste stand van jouw voeten en de juiste pasvorm van de schoen zorgt ervoor dat de voetspieren optimaal kunnen functioneren, de bloedtoevoer naar de spieren in de voeten is hierdoor beter waardoor de kans op kramp aanzienlijk verkleint. Ik wens je voor nu vele mooie kilometers toe.

Deze column is geschreven door René Vos. Hij is sportpodoloog en geeft kundig advies bij de aanschaf van comfortabele sport- en wandelschoenen. René Vos is tevens de trotse eigenaar van twee outdoor- en sportzaken in Gorssel