Boekverslag De Outdoor Waanzin

De Noorse schrijver en comedian Are Kalvo kwam afgelopen jaren tot een schrikbarende ontdekking: ergens tussen zijn dertigste en zijn veertigste raakte hij steeds meer vrienden kwijt aan de natuur. Goede vrienden, met wie hij vroeger eindeloos kon ouwehoeren in de kroeg, bleken opeens natuurmensen te zijn geworden. Personen voor wie alleen de beste outdooruitrusting goed genoeg is, aangeschaft in de duurste speciaalzaken. Mensen die selfies op wandelpaden, op bergtoppen, in bossen en hutten op de sociale media zetten. Wat bezielt die outdoortypes?
Heeft het te maken met de secularisering die in Scandinavië ongekend hoog is, dat de obsessie met er-op-uit-trekken religieuze vormen aanneemt? Als zijn vrienden pas in de natuur voelen hoe nietig ze zijn of een berg moeten ‘bedwingen’, hebben ze dan niet eigenlijk een veel te groot ego? En hangt dit alles samen met de death fearing age die halverwege de dertig steeds dichterbij komt Are Kalvo, die opgroeide in de Noorse natuur, maar als student tot zijn volle tevredenheid verhuisde naar de stad, voelde nooit de drang om terug te keren. Het kon hem niet kosmopolitisch genoeg en hij verhuisde zelfs naar Londen. Praktische bezwaren als werk en vrienden deden hem naar Oslo terugkeren. Uit fascinatie voor ‘de trek naar buiten’, besloot hij te proberen van de natuur te houden. Hij trok de stoute wandelschoenen aan, om zijn vrienden terug te vinden. Het resultaat van deze zoektocht is een boek vol even hilarische als haarscherpe waarnemingen. Uiteindelijk moet toch ook hij, doorweekt van de regen, uitgeput en met voeten vol blaren, twijfelachtige trekkersliederen zingend in een stinkende hut, constateren dat een mens alleen door de natuur in te trekken, kan inzien hoe klein hij is. De outdoorwaanzin was het bestverkochte non-fictieboek van 2018 in Noorwegen en eindigde op de zesde plaats in de Top 50 best verkochte non-fictieboeken van 2019. Met 130.000 gedrukte exemplaren is het boek inmiddels toe aan zijn 14e druk. De vertaalrechten zijn aan meer dan tien landen verkocht waaronder de verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië.