Column René Vos

Dikke voeten en enkels

Wie kent het niet, na een dag lopen of lang staan trek je je sokken uit en staat de afdruk van de sokken in jouw onderbenen. Dikke voeten en enkels komen maar al te vaak voor, ze ontstaan voornamelijk door lang staan of lang lopen en zijn in de meeste gevallen onschuldig. De voeten en enkels houden vocht vast, dit noemen we ook wel oedeem.

We zien dit het vaakst op warme dagen en vaker bij vrouwen dan bij mannen. Zoals gezegd is deze vorm van oedeem in veel gevallen onschuldig zolang de zwelling niet constant aanblijft.

Hoe weet ik of de oedeemvorming in mijn enkels of voeten onschuldig is? 

Als je naast dikke voeten en enkels ook last hebt van ademhalingsproblemen, kortademigheid, duizeligheid, verwardheid, flauwvallen of pijn op de borst moet je direct een arts waarschuwen. Ook als je na het rusten (benen omhoog) nog steeds last hebt van een zwelling in het been kan het verstandig zijn om dit te laten onderzoeken, het kan namelijk een soort van trombose zijn.

Wat is de oorzaak van dikke voeten en enkels? 

Er zijn nogal wat factoren die ervoor kunnen zorgen dat jouw voeten en enkels extra vocht vasthouden. Een van deze oorzaken is warm weer. Onze vaten worden bij warmte wijder, hierdoor kan het lichaam makkelijker zijn warmte kwijt. Echter doordat deze vaten wijder worden wordt het bloed minder goed teruggepompt naar het hart. 

Door de zwaartekracht en de verticale houding gaat het bloed makkelijker naar beneden dan naar boven, hierdoor stroomt vocht uit de vaten naar het omliggende weefsel in de onderbenen waar dit zich ophoopt.

Andere oorzaken van vocht vasthouden in het onderbeen kunnen zijn; zoutrijk dieet en te weinig lichaamsbeweging. 

Mogelijke klachten: 

Veel voorkomende klachten bij dikke voeten en enkels zijn: 

• Zware benen

• Verzuurde benen

• Rusteloze benen

• Schoenen knellen en passen niet goed meer

• Pijn tijdens het lopen en staan

• Pijnlijke benen tijdens de nachtrust

Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw voeten en enkels minder vocht vast houden? 

Vaak is even rusten met de benen omhoog al voldoende. Echter om het herstel te bevorderen is het goed om compressiekousen te dragen. Dit zijn strakke kousen met een hoge compressiedruk, deze sokken zorgen voor een stuwende werking waardoor het vocht sneller wordt afgevoerd en je minder last hebt van dikke voeten en enkels. Ga je sporten, wandelen of moet je veel lopen of lang staan, trek dan gewoon eens een paar compressiekousen aan, je zult merken dat dit werkt. Let er daarnaast op dat je niet te zout eet, veel blijft bewegen en niet te lang zit of stilstaat. Mocht je het bovenstaande herkennen en graag meer advies willen, twijfel dan niet een maak een afspraak bij een specialist. 

Veel loopplezier, René Vos