Blaren de nachtmerrie van elke wandelaar

Je bent lekker onderweg en na 5 of 10 kilometer begint het gezeur weer, langzaam voel je een zeurende pijn als gevolg van wrijving opkomen en de eerste blaar is een feit. Blaren kunnen jouw wandelavontuur flink verpesten.

Hoe ontstaan blaren?

Warmte, vocht en wrijving zijn de veroorzakers van blaren. Warmte zorgt er immers voor dat je voeten tijdens het wandelen behoorlijk opzetten, zeker bij grotere afstanden zoals deze gelopen worden tijdens de 4daagse. Vocht zorgt ervoor dat je voeten week worden waardoor je voeten nog gevoeliger worden voor blaarvorming. Wrijving in de schoen is de laatste maar belangrijkste factor voor het veroorzaken van blaren.

Hoe voorkom ik blaren tijdens het wandelen?

Onder het mom voorkomen is beter dan genezen, volgen hier een aantal tips om blaren te voorkomen.

• Draag naadloze sokken. Naden zorgen voor een grote kans op wrijving en dus op blaren. De wandelsokken van Falke, Icebreaker, Woolpower, Smartwool en Bridgedale zijn bijvoorbeeld bijzonder geschikt. Kies bij voorkeur voor een sok met een hoog percentage Merino wol. De Merino wol zorgt ervoor dat je drogere voeten houdt. Daarnaast heeft Merino wol het voordeel dat het onder alle temperaturen comfortabel aan blijft voelen. En…. ze stinken niet!

• Zorg ervoor dat je 2 paar ingelopen schoenen hebt of zorg ervoor dat je schoenen na een dag sjouwen goed drogen. Tijdens de afstanden van de 4daagse bijvoorbeeld, verliezen je voeten veel vocht, vaak is dit meer dan een borrelglaasje per dag. Zorg er daarom voor dat je schoenen de volgende dag goed droog zijn. Vocht vergroot immers de kans op blaren. Voor mensen met ‘zweetvoeten’; strooi een beetje talkpoeder in je schoenen of sokken. Talkpoeder zorgt ervoor dat het vocht opgenomen wordt.

• Zorg ervoor dat je goed passende wandelschoenen hebt. Niet te klein maar ook zeker niet te groot. Houd er bij aanschaf van je wandelschoenen rekening mee dat je voeten na 30, 40, 50 km behoorlijk opzetten, voldoende ruimte is daarom een must, zo voorkom je blauwe teennagels. Twijfel je of jouw schoen wel de juiste is? Maak een afspraak met een van onze wandelschoenspecialisten.

• Preventief afplakken. Zorg ervoor dat je preventief bepaalde gevoelige plekken afplakt. Denk hierbij aan je hiel, en kleine teentjes.

• Was je voeten tijdens en voor een wandeltocht niet met zeep. Zeep zorgt ervoor dat je voeten zachter worden. Afspoelen met lauw/koud water is meer dan voldoende. Voor degene met zeer gevoelige voeten is het gebruik van een camphor spray of poeder aan te raden. Camphor spray zorgt ervoor dat de huid van de voeten wat harder wordt waardoor de kans op blaren afneemt.

‘Ik heb nooit blaren maar ineens zitten mijn voeten onder’

Helaas is de bovenstaande uitspraak, een uitspraak die we vaak horen in onze winkels. Ineens loopt men blaren terwijl er aan de omstandigheden niets is veranderd. Het zijn nog steeds dezelfde wandelschoenen, dezelfde afstanden en vergelijkbare weersomstandigheden en toch verpesten blaren ineens jouw dag. Dit kan, als schoenen tegen het einde van hun levensduur lopen kunnen ze tegen je gaan werken. Doordat de wandelschoenen ons al op vele plekken hebben gebracht gaat de kwaliteit achteruit. Dit is een proces wat niet altijd vanaf de buitenkant te zien is. Een wandelschoen wordt bijvoorbeeld slapper, geeft minder steun en de zolen slijten scheef af waardoor jouw voeten in een andere stand gedwongen worden, met als gevolg wrijving en nog erger blaren. Laat daarom jouw wandelschoenen regelmatig controleren door een van de outdoor-specialisten. Zij zullen je een eerlijk advies geven en op deze manier jou behoeden voor die vervelende blaren.

Voor nu wens ik je veel wandelplezier toe.

Met sportieve groet,
René Vos